תחום זיהום האוויר זוכה לחשיבות גבוהה מאוד בשנים האחרונות ולכן רכב מזהם לא יוכל לעבור טסט בישראל. אם לא הצלחתם לעבור את הטסט בשל CO2 הנפלט מהמנוע בסיבובי מנוע מהירים, סביר מאוד להניח שהבעיה טמונה במערכת סינון הפליטה של הרכב.
חלק בלתי נפרד מהמערכת המסננת פליטה של פחמן דו־חמצני לאוויר מחובר לאגזוז, ומכונה ממיר קטליטי. לאורך השנים, בעקבות בלאי טבעי או תאונה, הממיר עשוי לפעול בצורה לא תקינה, נורת בדוק מנוע תידלק ואז יש להחליפו. במאמר זה נסקור את השלבים השונים בהחלפה. חשוב לדעת כי ישנם שני סוגים של התקנה על הרכב: הראשון הוא ממיר מוברג על האגזוז (סעפת הפליטה) והשני מברג מובנה בתוך סעפת הפליטה. הדבר תלוי ביצרנית הרכב. נתחיל מהסבר על הסוג הראשון ולאחר מכן נעבור לשני.
חשוב לציין – התקנת ממיר קטליטי צריכה להתבצע אך ורק על ידי מומחים בהתקנות ממירים, התקנה לא מקצועית עלולה להוביל לנזקים לממיר ולמערכת הפליטה.
התקנת ממיר קטליטי הממוקם על מערכת הפליטה של הרכב
בשלב הראשון יש להרים את הרכב כדי שיהיה אפשר לעבוד בקלות על חלקו הפנימי.
לאחר מכן, אתרו את הממיר הקטליטי ליד האגזוז. ישנם כלי־רכב שבהם תמצאו שני ממירים קטליטיים משני צידי הרכב. על הממיר או לידו יהיו חיישני חמצן (במרבית הדגמים) שאותם יש להסיר. כעת, יש לסנן שמן על האגזוז ולהמתין כדי להבריג החוצה בקלות רבה יותר את הממיר הקליטי.
בשלב הבא חשוב להתחיל לסובב את האום סביב הבורג ולשחררו בעדינות. שימו לב לא לעקם את הבורג בתהליך זה. אם הממיר חלוד מאוד ייתכן כי יהיה קשה להבריגו החוצה ויש לעשות זאת בזהירות כדי שלא יתעקם.
בשלב הבא יש לשחרר את הממיר הקטליטי התקול ולהחליפו בחדש. סגרו את הברגים בעזרת אומים חדשים וחזקו אותם בעדינות. כעת הממיר החדש מוכן לניסיון. אם יש שני ממירים ואת שניהם אתם צריכים להחליף, חזרו על הפעולות הללו שוב בצד השני.
התקנת ממיר קטליטי מובנה בתוך סעפת הפליטה
אם הממיר הקטליטי מובנה בתוך סעפת הפליטה יהיה קל יותר להחליפו. תוכלו למצוא אותו מתחת למכסה המנוי מחובר לראש המנוע.
יש להסיר בעדינות את המכסים, החיווט וכן צינורות היניקה שמסתירים את סעפת הפליטה. לאחר מכן, הסירו את חיישני החמצן כמו בהנחיות הקודמות.
בשלב זה חשוב לרסס שמן כדי להקל על שחרור האומים מהבורג, הן בחלק העליון והן מהחלק התחתון המתחבר לאגזוז. אם הרכב נמוך מאוד וקרוב לאדמה, תגלו כי יש להרימו כדי להגיע לברגים הממוקמים בחלק התחתון של הממיר.
הסירו את הממיר הקטליטי ותנו לסעפת הפליטה להשתחרר. לאחר מכן החליפו את הממיר ואת האטמים והאומים, והתקינו את הממיר הקטליטי החדש. כמובן שיש לחזק היטב את כל החיבורים.
הממיר הוחלף? כעת אתם מוכנים להתחיל לבדוק את הרכב. כדי לבדוק אותו כראוי, סעו עם הרכב בכביש מהיר שבו תוכלו לנסוע במהירות גבוהה אך עדיין בהתאם לחוק. עליכם לנסוע מעל 70–80 קמ”ש. לאחר מכן בדקו שנורת “בדוק מנוע” אינה נדלקת במהלך הנסיעה. שימו לב, שהדבר אינו מתרחש מיד כשמתחילים לנסוע.