זיהום אוויר ברכב / בטסט

הרכב נכשל במסגרת בדיקת זיהום אוויר בטסט השנתי?

במקרה כזה או במקרה וישנו חשד לבעיה במערכת הפליטה יש לבצע בדיקה ולטפל בתקלה בהקדם. בעיית זיהום אוויר עלולה להוביל לבעיות רבות ברכב, אם זה לצריכת דלק גבוהה, פליטת גזים לסביבה ולחלל הרכב (יתבטא בריחות לא נעימים) ואף לבעיות בתפקוד ובביצועי המנוע.

פתרון בעיות זיהום אוויר ברכב זוהי ההתמחות של מוסך המפלט מזה למעלה מ-30 שנה. אנו מכירים מערכת הפליטה ככף ידנו ומחזיקים במכשור המתקדם ביותר לשם ביצוע דיאגנוסטיקה מקיפה על המערכת. אנו נדאג לאבחן את התקלה במדויק ולטפל בה (אם מקורה במערכת הפליטה) כשבסיום העבודה תקבלו דו”ח בדיקת זיהום אוויר המצביע על כך כי הרכב עומד בתקנות זיהום האוויר, כך שתוכלו לעבור את הטסט ללא בעיה!

זיהום אוויר ברכב

אחת הבדיקות החשובות שמתבצעות במסגרת הטסט השנתי לרכב זוהי בדיקת זיהום אוויר. במסגרת הבדיקה בוחנים האם הרכב עומד בתקנים (תקנות אוויר נקי) של רמות פליטה של גזים רעילים מהרכב, כאשר נתונים אלה מספקים גם מידע על תקינות המנוע, הממיר הקליטי (רכיב במערכת הפליטה שנועד להמיר את הגזים הרעילים לגזים ידידותיים יותר לסביבה) וגזי פליטה שונים ברכב. משרד הסביבה קבע רשימה של ערכי סף מותרים לפליטות זיהום אוויר בהתאם לסוג ושנתון הרכב וכן סוג מנוע (בנזין, דיזל) והנפח שלו. הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשירי מדידת 4 גזים (חמצן, פחדמן דו חמצני, חד תחמוצת הפחמן ופחמימנים) המוגדרים גם הם בתקנות. חריגה מהתקנים תכשיל את הנבדק בטסט ובמקרה כזה יש לגשת למוסך המתמחה בפתרון בעיות זיהום אוויר ברכב.

בעיות מרכזיות אשר עלולות להוביל לכישלון בבדיקת זיהום האוויר

ערכי פליטת גזים מזהמים  – מערכת הפליטה (אגזוז) פולטת לאוויר החופשי גזים אשר עברו תהליך שריפה. חלק מהגזים הינם רעילים ומזקיקים לסביבה, כגון: חד תחמוצת הפחמן (CO) ופחמימנים. כאמור, ערכי הסף  מפורטים בתקנות משרד איכות התחבורה, ערכי תקינים של חד תחמוצת הפחמן לדוגמא הם עד 0.5& במצב ניוטרל. כאשר הרכב נמצא במצב של נסיעה וסיבוב מנוע של 2300 עד 2800 סל”ד הערך צריך להיות עד 0.3%.

ערכים לא תקינים של חיישן החמצן – חיישן הלמבדה מגדיר את היחס תערובת הדלק והאוויר ומספק נתונים למנוע. משרד התחבורה הגדיר כי ערכים תקינים של חיישן זה יעמדו על 0.97-1.03. פחות מערך 1 המשמעות היא תערובת עשירה בה יש כמות עודפת וחריגה של דלק, מעל לערך ה-1 זה אומר שהתערבות ענייה ויש חריגה של אוויר. החריגות האלה מסתכמות בצריכת דלק גבוהה, פליטת גזים מזהמים לאוויר וכן פעילות לא תקינה של מערכת הזרק הדלק והמנוע. 

ממיר קטליטי לא תקין – הממיר, כאמור, הינו חלק שנוסף למערכת הפליטה לשם הפחתת זיהום האוויר הנפלט מהמערכת. הוא מבצע זאת על ידי המרה של הגזים הרעילים לגזים ידידותיים יותר לסביבה לפני שהם נפלטים החוצה מהרכב. עלייה בכמות הגזים המזהמים אשר נפלטים החוצה מהרכב הם במקרים רבים תוצר של ממיר קטליטי לא תקין.

חור באגזוז – גם זה יכול להיות, חורים ופתחים באגזוז, כמו למשל אטמים לא תקינים אשר נמצאים בין חיבורי האגזוז עלולים להוביל לכניסת אוויר למערכת הפליטה וכתוצאה לכך לשבש את ערכי הלמבדה.

בדיקת זיהום אוויר ברכב עם מנוע בנזין

הבדיקה מתבצעת כאשר הרכב (החל משנת ייצור 95) נמצא במצב של סיבובי מנוע גבוהים וכן במצב סרק. בעוד שברכבי דיזל ייתכנו סימנים לבעיה של פליטת מזהמים כמו עשן שחור ברכבי בנזין קשה לאבחן את הבעיה ללא בדיקה, לכן ההמלצה היא לבצע בדיקות טרם הבדיקה במכון הרישוי וכן לבצע טיפולי תחזוקה שוטפים ובזמנים קבועים.

בדיקת זיהום אוויר ברכב עם מנוע דיזל

רכבים בעלי מנוע דיזל (אשר נחשב למזהם יותר, לפחות בדגמים הישנים יותר) ייבדקו במצב בו הדוושה לחוצה עד הסוף בעת הילוך סרק. כמו כן, התקנות קובעות כי לא יחודש הרישיון של רכבי דיזל בהם לא מותקן מסנן חלקיקים, רכיב זה, בנוסף לממיר הקטליטי מיועד ספציפית לרכבים בעלי מנוע דיזל המזהמים יותר כי להפחית את רמת זיהום האוויר, לכן יש לוודא טרם הטסט כי ברכב קיים המסנן וכי הוא פועל באופן תקין והוא אינו סתום.

הרכב נכשל בבדיקת זיהום אוויר בטסט - מה עושים?

במקרה של כישלון בטסט חובה, מן הסתם, לטפל בבעיה על מנת להפחית את רמת זיהום האוויר ברכב. יש לפנות למוסך המתמחה במערכת הזרקת דלק על מנת שיבדוק את הרכב ויבצע דיאגנוסטיקה ממוחשבת כדי לאבחן מהו מקור התקלה שהובילה לערך למבדה גבוה. ייתכנו גורמים רבים אשר יכולים להוביל לבעיה, אם זה בחיישן החמצן, בממיר הקטליטי, באגזוז עצמו, במערכת הזרקת הדלק, או אף במנוע ובגורמים נוספים. המוסכניק יבצע בדיקה כללית מקיפה של מערכות ההזרקה וכל רכיב במערכת הפליטה, יבצע ניקוי כללי, יסתום חורים שנמצאו באגזוז ויבדוק את התקינות של כל אחד ממערכות הפליטה.

במידה והבעיה מקורה במערכת הפליטה ניתן לטפל בה במוסך המתמחה באגזוזים וזיהום אוויר ברכב. לאחר איתור הבעיה ובדיקת החלק הבעייתי/תקול יוחלט אם החלק בר תיקון או לא ואם יש צורך להחליפו, כאשר במקרים מסוימים עלות התיקון תהיה גבוהה ולא תהיה משתלמת ויהיה עדיף להחליפו. כך למשל, במקרים של חיישן חמצן או ממיר תקולים הפתרון יהיה לרוב החלפה, כאשר ניקוי או טיפול לרוב לא יהיו יעילים כאן. במסנן חלקיקים לעומת זאת הפתרון לרוב הוא ניקוי שעשוי לעשות את העבודה ולהחזיר את המסנן לפעולה תקינה לחלוטין, עלות ההחלפה שלו מנגד תהיה יקרה ופחות משתלמת במידה וניתן לנקותו.

תוספים לניקוי מערכת הפליטה - האם זה משתלם?

 אנו לא ממליצים להשתמש בתוספים למיניהם לניקוי ממיר קטליטי, מסנן חלקיקים ומערכת הפליטה. אין פתרונות קסם, התוספים לא יגרמו למערכת לחזור לפעילות תקינה וזה מעין פלסטר לבעיה. בסופו דבר הבעיה עלולה להחמיר עם הזמן, צריכת הדלק עלולה להיות גבוהה (מה שכבר הופך את אי הטיפול ללא משתלם)
ואתם עלולים להסתכן בבדיקה אקראית של המשרד ההגנה לסביבה אשר בודק באופן אקראי רכבים בדרכים ומבצע להם בדיקת זיהום אוויר, כלי רכב שנמצא כמזהם בבדיקה עלול להיכנס או לקבל הוראה לשלוח אותו לתיקון מיידי.

שאלות ותשובות

הגורמים הנפוצים לבעיות זיהום אוויר ברכב הם ערכים לא תקינים של חיישן החמצן (למדה) שמובילים לפליטה מוגברת ולא תקינה של גזים רעלים מהאגזוז, ממיר קטליטי לא תקין, חור או פתח באגזוז.

 אנו לא ממליצים להשתמש בתוספים למיניהם לניקוי ממיר קטליטי, מסנן חלקיקים ומערכת הפליטה. אין פתרונות קסם, התוספים לא יגרמו למערכת לחזור לפעילות תקינה וזה מעין פלסטר לבעיה. בסופו דבר הבעיה עלולה להחמיר עם הזמן, צריכת הדלק עלולה להיות גבוהה (מה שכבר הופך את אי הטיפול ללא משתלם) ואתם עלולים להסתכן בבדיקה אקראית של המשרד ההגנה לסביבה אשר בודק באופן אקראי רכבים בדרכים ומבצע להם בדיקת זיהום אוויר, כלי רכב שנמצא כמזהם בבדיקה עלול להיכנס או לקבל הוראה לשלוח אותו לתיקון מיידי.

מומלץ לגשת לטסט כשהרכב חם, ביצועי הממיר ובהתאם ביצועי מדדי זיהום האוויר עשויים להשתפר כשהרכב נמצא לאחר נסיעה ממושכת (או ללחוץ על דוושת הגז במצב ניוטרל מספר פעמים). כמו כן, חשוב לוודא טרם ביצוע בדיקת זיהום האוויר ברכב שלכם כי המכשיר בו מבצעים את הבדיקה עבר איפוס טרם הבדיקה שלכם. הקנס על נהיגה ברכב מזהם ללא סימון בתווית “רכב מזהם” עומד כיום על 500 ₪ לעבירה ראשונה ועל 1,000 ₪ במקרים של עבירה חוזרת, כאשר בקרב תאגידים סכום הקנס יוכפל. בנוסף, יחול קנס בגובה של 3,000 ליחיד ו-6,000 לתאגיד על אי התקנה של מסנן חלקיקים ברכב כבד ישן – רכב משא מעל 12 טון (דרגת רישיון 3(N/מובילים מעל 9 נוסעים (בדרגות (2M, 3M . גובה הקנס יוכפל במקרה של עבירה חוזרת.

 

הקנס על נהיגה ברכב מזהם ללא סימון בתווית “רכב מזהם” עומד כיום על 500 ₪ לעבירה ראשונה ועל 1,000 ₪ במקרים של עבירה חוזרת, כאשר בקרב תאגידים סכום הקנס יוכפל. בנוסף, יחול קנס בגובה של 3,000 ליחיד ו-6,000 לתאגיד על אי התקנה של מסנן חלקיקים ברכב כבד ישן – רכב משא מעל 12 טון (דרגת רישיון 3(N/מובילים מעל 9 נוסעים (בדרגות (2M, 3M . גובה הקנס יוכפל במקרה של עבירה חוזרת.

טיפים

  1. ביצועי הממיר משתפרים בעת נסיעה ארוכה או בעת האצה של המנוע במצב N לסל”ד גבוה, זאת עקב התחממות הממיר.
  2. גשו לטסט כשהרכב חם, כפי שציינו בסעיף הקודם, ביצועי הממיר ובהתאם ביצועי מדדי זיהום האוויר עשויים להשתפר כשהרכב נמצא לאחר נסיעה ממושכת (או ללחוץ על דוושת הגז במצב ניוטרל מספר פעמים).
  3. טרם ביצוע בדיקת זיהום האוויר ברכב חשוב לוודא כי המכשיר בו מבצעים את הבדיקה עבר איפוס טרם הבדיקה שלכם

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן