אכיפה וענישה גנבי ממירים קטליטיים

אכיפה וענישה כלפי גנבי ממירים קטליטיים

גניבת ממירים קטליטיים הפכה לתופעה נרחבת בשנים האחרונות, אך למרות היקף התופעה נראה כי האכיפה והענישה אינה מספקת מכיוון שהגנבים ממשיכים בשלהם. במאמר הבא נלמד מדוע גניבת הממירים קורצות לגנבים שממשיכים בסורם וכיצד רשויות האכיפה והמשפט מתמודדות עם התופעה ופועלות על מנת למגר אותה.

אכיפה וענישה גנבי ממירים קטליטיים

מדוע גניבת הממיר קורצת לגנב?

החלק הפך לכה מבוקש ממספר סיבות, הסיבה העיקרית היא כמובן הערך הכספי,  בשנים האחרונות חלה עלייה בערך של מתכת הפלדיום אשר מצויה בממיר (המשמשת כרכיב מרכזי להפחתת הגזים הרעילים הנפלטים מהרכב לאוויר הפתוח).

סיבה נוספת היא קלות הגניבה – פעולת גניבת הממיר היא לרוב מהירה יותר, כאשר הגנבים מתמקדים ברכבים בהם פעולת הגניבה היא קלה יותר, עקב נגישות הממר לגנב, כמו למשל ברכבי סובארו וטויוטה (דוגמת סובארו אימפרזה, B4, טויוטה פריוס) כשגם כמות הפלדיום בהם היא נדיבה יחסית לעומת רכבים אחרים.

סיבה נוספת היא מדיניות אכיפה וענישה – הגניבה הקלה והמהירה הופכת את משימת תפיסת הגנבים לקשה יותר עבור המשטרה, אך גם במידה והגנב נתפס הוא מודע לכך שהענישה בבית המשפט היא קלה מדי, כך שהיא אינה מרתיעה כלל את הגנבים.

גניבות ממירים קטליטיים – מדיניות אכיפה וענישה

כאמור, התופעה הנרחבת של גניבות הממירים התפשטה בכל רחבי הארץ, כשבשנה האחרונה נראה כי המשטרה העלתה הילוך עקב ההיקף העצום של הגניבות אשר מותירות את בעלי הרכבים חסרי אונים כשהם מגלים שהחלק הוסר מרכבם, מה שגורם להשבתה שלו ולהוציא של אלפי שקלים על החלפת הממיר. חשוב לוודא אם הכיסוי הביטוחי של הרכב שלכם מכסה גניבה והחלפה של הממיר – יחד עם זאת עדיין ישנה השתתפות עצמית, בזבוז זמן יקר על תהליך ההחלפה והזמינות של חלק מהממירים הינה נמוכה כך שבמקרים רבים הניזוק נאלץ לשלם עבור ממיר קטליטי באיכות ירודה. 

 הגנבים פועלים כיחידים או בכנופיות, בשנים האחרונות היו דיווחים רבים על גניבות אך גם על עצירות של מספר כנופיות: אם זה בחיפה כשחוליית גנבים נעצרה בחניה של חברת אינטל בעיר, בכפר יהושע, באשדוד, בת ים, ירושלים ובחדרה ממש לעיני בעלת בעלת הרכב. אז המשטרה פועלת יותר במרץ, תופסת יותר ויותר גנבים ומספר תיקי החקירה נגד גנבי הממירים הולך ועולה אך בסופו של דבר הענישה אינה מספקת דיה.

הסיכון מול הרווח הפוטנציאלי משתלם מאוד לגנב, בלילה אחד כנופיה מסוגלת לגנוב קרוב ל-100 ממירים שיכולים להסתכם ברווח של עשרות אלפי שקלים. כשמנגד הענישה בבית המשפט לרוב מסתכמת בקנס, עונש על תנאי, עבודות שירות או מאסר למשך תקופה קצרה מאוד – לא פלא שהתופעה ממשיכה להתפשט.

חקיקה ופסקי דין שנותנים מקום לתקווה

תופעת גניבת הממירים אינה ייחודית רק לישראל, מדובר בתופעה כלל עולמית שמדינות אחרות מתמודדות עימה. ארה”ב למשל, החליטה להיחלם בתופעה באמצעות הליך חקיקה פדרלי (חוק Part – ראשי תיבות של מניעת גניבת חלקי רכב ממוחזרים) במסגרתו נקבע כי יצרניות הרכב יחויבו להטביע את מספר השלדה (VIN) של הרכב על הממיר לשם איתור קל יותר של המקור, זאת לצד ענישה מחמירה יותר בכל הקשור לגניבה וסחר של ממירים קטליטיים. 

ומה בגזרה המקומית? גם כאן יש פתח לתקווה – כשבסוף פברואר השנה השופט רון סולקין פסק 16 חודשי מאסר בפועל, כולל עונשי מאסר על תנאי, לצד קנס ופיצוי הולם למתלוננים על צעיר בן 21 מהפזורה הבדואית המשתייך לכנופיית גנבי ממירים שפעלה באזור תל שבע.  סולקין מנמק את גזר הדין בקבלת עתירת התביעה על החשיבות ענישה מרתיעה עקב חשיבות הרכב שהינו הכרחי לשימוש הרכב ולכך שהגניבה גרמה לפגיעה בתחושת הביטחון של כלל האזרחים, בייחוד שהתופעה הפכה למכת מדינה ויש צורך לענישה מחמירה המרתיעה עבריינים פוטנציאליים.

המלצות להתמודדות עם התופעה

בעבר העלינו פוסט בנושא הכולל טיפים למניעת גניבת ממיר קטליטי מהרכב, בנוסף לכך צריך לקחת בחשבון מראש את הסיכון המוגבר בגניבה של ממירים מרכבים בעלי כמות גבוהה של פלדיום ועם נגישות גבוהה יותר של הממיר. כמו כן, כדאי לבדוק לעומק אם הכיסוי הביטוחי שלכם בנוגע לגניבת הממיר. בנוסף, חברת טויוטה, שכאמור עומדת בראש הרכבים “המועדים לפורענות” (כרגע בשוק האמריקאי) מציעה לרכוש ישירות מהחברה מיגון ייעודי לשם מניעת גניבה של הממיר.

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן