גניבת ממיר קטליטי

גניבת ממיר קטליטי

הממיר הקטליטי הינו חלק ממערכת הפליטה ברכב ותפקידו להמיר גזים מזיקים ברכב לגזים ידידותיים יותר לסביבה ובכך להפחית את זיהום האוויר הסביבתי באופן משמעותי (עד 80%). בשנתיים האחרונה החלה תופעה מטרידה של גניבת הממירים מרכבים פרטיים. התופעה הזו החלה בחו”ל ונראה כי היא הגיעה גם אלינו כאשר בשנה החולפת נראה כי היא מגיעה לשיאה ואנו שומעים יותר ויותר על גניבות של ממירים קטליטים מכל סוגי הרכבים.

מדוע גונבים ממיר קטליטי?

הגניבות מתבצעות עקב מתכת הפלדיום (מתכת אצילה מקבוצת הפלטיניום) אשר קיימת בממיר הקטליטי. מתכת זו הינה נדירה ומשתמשים בה לשם ייצור תכשיטים, ציוד חשמלי ודנטלי. ערך מתכת זו עלה באופן עצום בתקופה האחרונה, כאשר הוא עלה אף על ערך הזהב!. כיום אונקיה של המתכת שוות ערך ל-כ-2,300 דולרים, כך שהגנבים יכולים למכור את הממיר ולהישאר עם רווח של מאות דולרים. בנוסף לכך, בשנים האחרונות הוחמרו התקנות על רכבים מזהמים, כך שהממיר הוא רכיב חשוב ובייחוד מתכת הפלדיום שבו מה שמגדיל את הביקוש למתכת בשוק הרכב.

 

פלדיום

גרף ערך הפלדיום – 5 שנים, קפיצה משמעותית בשנתיים האחרונות. מתוך: investing.com

 

איך מתבצעת הגניבה?

מתכת הפלדיום קוראת לגנב לא רק בגלל ערכה הרב, אלא גם עקב הנוחות היחסית בגניבה של הממיר הקטליטי אשר יושב על מערכת הפליטה מתחת לרכב. כל מה שהגנב צריך לעשות זה להגיע עם מסור דיסק, להרים את הרכב בעזרת ג’ק הידראולי ולהיכנס מתחתיו, לנסר את אזור החיבור של הממיר הקטליטי למערכת הפליטה (אגזוז) ולקחת איתו את כל הממיר, פעולה שיכולה להתבצע תוך דקות בודדות על ידי גנב מיומן. הגניבה יכולה להתרחש בלילה ואף במהלך היום.

הפעולה מתבצעת לרוב על ידי 2 גנבים או יותר, כאשר אחד מבצע את הפעולה והשני בודק את השטח, כשבמקרים רבים הגנבים אף אינם חוששים מעוברי האורח התמימים שצופים בנעשה. זאת, מכיוון שהפעולה נראית כמו טיפול שגרתי ברכב וקשה להבחין כי מתבצע פה שוד לאור יום. הגניבה יכולה להתבצע מכל רכב, כך שאף בעל רכב אינו חסין מהתופעה. יעד חם במיוחד של הגנבים אלו הרכבים ההיברדים בהם קיים ריכוז גבוה יותר של פלדיום (טויוטה פריוס ועוד) וישנם דיווחים על גניבות רבות של ממירים ברכבי סובארו אימפרזה בהם ניתן להגיע אל החלק ולפרקו בקלות.

בחלק מהמקרים הגניבה היא של הממיר בלבד, אך לעיתים הגנבים לוקחים איתם שלל שכולל את הממיר, סעפת וחיישן החמצן כך שהזנק המצטבר על התיקון יכול לזנק ולהגיע לאלפי שקלים.

גניבה של ממיר קטליטי באנגליה, תיעוד בשעת מעשה במצלמת אבטחה

איך נזהה גניבה של ממיר?

הממיר כאמור הינו חלק ממערכת הפליטה (אגזוז) והוא נראה כפי שניתן לראות בתמונה מתחת – מעין מיכל עגול אשר משני צידיו יש צינורות המחברות אותו אל מערכת הפליטה. כך שבמבט מתחת לרכב ניתן יהיה להבחין אם הוא הוסר מהרכב. סימן בולט נוסף שקשה לפספס זה רעש חזק, ממש כמו רעש של מטוס או טרקטור שנשמע עם הנעת הרכב.

 

כיצד נמנע גניבה של ממיר קטליטי?

מניעת גניבה של ממיר קטליטי היא עניין לא פשוט, כשהפרצה קוראת לגנב הוא לא בוחל באמצעים כדי להשיג את מבוקשו. כך שבמידה והגנב יהיה ממש “חם” על גניבה דווקא מהרכב שלכם יהיה קשה למנוע זאת, אך ישנן מספר פעולות שניתן לעשות אשר עשויות להקטין את הסיכויים שהוא יבצע את הגניבה:

  1. לא לחנות במקומות נידחים ושוממים – התקבלו דיווחים על גניבות של ממירים בחניונים פתוחים גדולים נטולי מצלמות אבטחה, באזורי תעשייה השוממים בשעות הערב והלילה, באזור חוף הים וכדומה. כך שרצוי לא להשאיר את הרכב במקומות כאלה שמזמינים את הגנב ומקלים עליו את הפעולה כשאין נפש חיה בשעת המעשה. כן מומלץ לחנות במקומות סגורים, כמו חניון סגור ומצולם 24/7, באזורים הומי אדם שתנועת הולכי הרגל בהם היא ערה במהלך היום וכמובן במידה ויש לכם חניה פרטית פנימית בתוך חצר הבית אז להקפיד לחנות שם.

  2. לחנות בצמוד לקירות וגדרות – הגנבים מרימים את הרכב כדי לבצע את הפעולה, במידה והרכב חונה בצמוד לקיר מבנה או גדר הדבר יקשה על הגנב וסביר להניח שהוא יוותר על הגניבה ויחפש קורבן אחר.


  3. סימון הממיר הקטליטי – הטבעת מספר הרישוי של הרכב על הממיר עשויה לסייע לאחר מעשה באיתור הממיר מול המשטרה, אך יכולה גם להרתיע גנבים שיזהו את המספר.


  4. רכישת מנעול – “כלוב” – נועל את הממיר הקטליטי, פתרון זה עלול להקשות במעט על הגנב אבל אינו מבטיח מניעה של הגניבה. כלוב זה עולה מאות שקלים, כך שייתכן מצב בו תשלמו על ההגנה והגנב יתגבר עליה, יגנוב את הממיר ואף יגרום נזק גדול יותר לרכב.


  5. מצלמות אבטחה – מוטב לחנות במידת האפשר באזור הסמוך למצלמות אבטחה אשר עשויות להרתיע את הגנבים וכן להשתמש במצלמות אבטחה לרכב.

מה לא מומלץ לעשות – פעולות כמו ריתוך של הממיר לשלדה ושימוש במגנים שונים של הממיר שיעילותם לא הוכחה עלולות לגרום לגנב שמגיע כאמור עם ציוד לניסור החלקים לגרום נזק כבד יותר לרכב.

מה עושים במידה והממיר הקטליטי נגנב?

במקרה של גניבה ראשית יש לדווח על הגניבה למשטרה כך שינסו לאתר הגנבים. סביר להניח שישנם גניבות מממירים במקום כך שכל פיסת מידע עשויה לסייע באיתור הגנבים. שנית, חשוב לדעת כי הכיסוי הביטוחי המקיף אמור לכסות אתכם במקרה של גניבה (כמובן עם השתתפות עצמית), יש לוודא זאת ואתם יכולים להפעיל את הביטוח במידה ואתם מעוניינים בכך.

על מנת לטפל בבעיה אתם מוזמנים להגיע אל מוסך המפלט אשר מתמחה בהחלפת ממירים קטליטיים לכל סוגי הרכבים. אנו נבצע בדיקה על הנזק שנגרם ובהתאם לנזק והחלקים שנגנבו ( נבדוק אם מדובר בגניבת ממיר בלבד או חלקים נוספים) ניתן לכם הצעת מחיר הגונה עבור עבודה מקצועית שכוללת התקנה יסודית של ממיר איכותי תואם מקורי במחיר משתלם ועם אחריות מקיפה לחצי שנה!.

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן