בדיקת ממיר קטליטי

איך בודקים ממיר קליטי?

הממיר הקטליטי הוא רכיב מרכזי במערכת הפליטה, הממוקם בצינור הפליטה בין המנוע לבורר. תפקידו להמיר גזי פליטה מזיקים כמו פחמן חד-חמצני וחנקן חד-חמצני לחומרים פחות מזיקים באמצעות תגובות כימיות. חשד לתקלה בממיר עולה בדרך כלל כאשר נדלקת נורת Check Engine, מורגש ריח חריג של גופרית מהפליטה, נשמעים רעשים מהפליטה או מתגלה עלייה בצריכת הדלק.

שיטות בדיקה עיקריות

באמצעות מחשב רכב (OBD): חיבור סורק אבחון לרכב מאפשר קריאת קודי תקלה הקשורים לממיר הקטליטי. הקוד הנפוץ ביותר הוא P0420 המעיד על ירידה ביעילות הממיר. הסורק מציג גם נתונים מחיישני החמצן הממוקמים לפני ואחרי הממיר – במצב תקין החיישן הקדמי אמור להראות תנודות מהירות בין 0.1-0.9 וולט, בעוד החיישן האחורי נשאר יציב יותר בטווח 0.4-0.6 וולט.

מדידת טמפרטורה: באמצעות מד חום אינפרא אדום, מודדים טמפרטורה בכניסה וביציאה מהממיר. ממיר תקין צריך להיות חם יותר ביציאה בכ-50-100 מעלות מהכניסה, מה שמעיד על פעילות קטליטית תקינה. הטמפרטורה הנדרשת לפעילות אופטימלית היא 400-800 מעלות צלזיוס.

בדיקה ויזואלית: פירוק הממיר ובדיקת הליבה הפנימית חושפת סימני נזק כמו שברים בליבה הקרמית, חסימות מפיח או שמן, או שינוי צבע חריג. ממיר תקין מציג צבע זהוב-כסוף אחיד.

בדיקת לחץ פליטה: מחברים מד לחץ לפתח חיישן החמצן ומדידה במנוע בסיבובי סרק. לחץ גבוה מ-1.25 PSI מעיד על חסימה בממיר.

סימנים לבעיה בממיר

הסימנים העיקריים כוללים ירידה בכוח המנוע ובביצועים, במיוחד בעליות או בתאוצה. ריח חריף של גופרית מהפליטה מעיד על פעילות לא תקינה של הממיר. רעשים חריגים כמו רשרוש או שקשוק מכיוון הפליטה עלולים להעיד על התמוטטות הליבה הפנימית. קושי בהתנעה או תפעול לא יציב של המנוע עלולים גם להצביע על חסימה חלקית בממיר.

מה ניתן לבדוק לבד ומה מחייב מוסך

הרבה פעמים אנחנו שומעים על הממיר הקטליטי אבל לא באמת יודעים איך לבדוק אותו. הטוב בדבר שרוב הבדיקות הבסיסיות די פשוטות לביצוע.

בדיקות שאפשר לעשות בבית

 התחילו עם רכישת סורק OBD – מכשיר קטן שעולה 100-300 שקלים ויכול לקרוא קודי תקלה מהרכב. זה בעצם כמו בדיקת דופק ראשונית לרכב שלכם.

אחר כך, עשו סיור קצר מתחת לרכב. תחפשו דברים ברורים כמו חורים, שריטות עמוקות או חלקים שנראים מעוותים. תקשיבו גם לרעשים – רכבים בדרך כלל מספרים הרבה דרך הקולות שלהם. ריחות חריגים מהפליטה גם הם סימן טוב לשים לב אליו.

מתי לפנות למקצועיים 

יש בדיקות שדורשות ציוד שרק במוסכים יש. מדידת טמפרטורה מדויקת עם מד חום אינפרא אדום, בדיקות לחץ פליטה, או בדיקת רמות המזהמים במכשירים מתקדמים. ואם צריך לפרק את הממיר לבדיקה פנימית – זה כבר דורש הרמת רכב וידע טכני מקצועי. 

עלויות והמלצות

בדיקת ממיר קטליטי במוסך עולה בדרך כלל 200-400 ש”ח, תלוי במורכבות הבדיקה. בדיקת פליטה מקצועית עולה כ-150-250 ש”ח. עלות החלפת הממיר משתנה מ-1500 ש”ח לרכבים קטנים ועד 4000 ש”ח ויותר לרכבי יוקרה או SUV. מומלץ לטפל בבעיות מוקדם כדי למנוע נזק נוסף למנוע ולמערכת הפליטה. ממיר פגום עלול לגרום לעלייה בצריכת דלק ולפגיעה בחלקי מנוע אחרים. תגובה מהירה לתקלה יכולה לחסוך אלפי שקלים בעלויות תיקון ולמנוע נזק בלתי הפיך למערכת הפליטה.


לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית
בוואטספ / סמס
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם

האתר משתמש בעוגיות (Cookies) לצורך שיפור חוויית המשתמש, ניתוח נתוני גלישה והתאמת תכנים אישית. המשך השימוש באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות.

הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו,
גשו לוואצאפ / סמס
להמשך שיחה.
דילוג לתוכן