בדיקת חיישן חמצן

בדיקת חיישן חמצן

חיישן החמצן הוא הרכיב האחראי על בקרת יחסי תערובת דלק-אוויר תקינים במנוע. החיישן מעביר מידע למחשב הרכב על תערובת עניה או עשירה מידי בדלק – והמחשב בתורו “מתקן” את החריגה ונותן פקודה להזריק יותר או פחות דלק במנוע. חשיבותו של החיישן בכך שהוא מונע מצב של עודף או מחסור בדלק ושומר על תפקודו התקין של המנוע, וכן מונע מצב של זיהום אוויר חורג היוצא מהרכב בעקבות יחסי תערובת לא-תקינים.

מיקומו של חיישן החמצן הוא בצינור הפליטה ברכב – בסמוך לממיר הקטליטי. ברכבים המיוצרים החל משנת 2001 מותקן חיישן חמצן נוסף בצד השני של הממיר הקטליטי – בינו לבין האגזוז.

תקלות אפשריות

מובן אם כך מהי חשיבות תקינותו של חיישן החמצן – כל תקלה ברכיב זה עשויה להשפיע על כלל פעולת הרכב ואף לגרום לנזקים במקרה של חוסר טיפול.

בעיות נפוצות שמתרחשות בחיישני חמצן:

  • סתימה בחיישן – לעיתים כתוצאה מגזים כבדים ופיח
  • חיישן שרוף – גוף החימום של החיישן עלול להישרף ללא ויסות תרמי
  • קרע בחיישן החמצן – תקלה פחות מוכרת אך גם עשויה להתרחש: קרע בכבל החיישן, שגורם לשידורי אותות לא תקינים למחשב

אז אם אתם שמים לב לאחד מהסימנים האלו ברכב: הרכב לא סוחב, נורת בדוק-מנוע דולקת – קחו את הרכב למוסך, שם יבדקו את מצב החיישן.

איך מתבצעת בדיקת חיישן חמצן?

כשלב ראשון, ייבדק גוף החימום של החיישן בשני פרמטרים: בידוד הגוף, והתנגדות. בדיקה זו ניתן לבצע באמצעות סורק תקלות ממוחשב.

בשלב השני תיבדק הזרמת המתח הנכנס לגוף החימום של החיישן. 

במידה וגם זה תקין – יבוצע השלב הבא באבחון: בדיקת אות המתח היוצא מהחיישן. בבדיקה זו מוודאים את המתח שמפיק החיישן וזורם דרכו אל המחשב. בדיקה זו מתבצעת על ידי הפעלת המנוע במהירות של 2,000 סל”ד למשך 2 דקות, מה שמאפשר לבדוק את האות המשודר מהחיישן.

אם הכל בסדר גם בתחום זה – עוברים לבדיקת החוטים מיחידת הבקרה לחיישן ובדיקת בידוד החוטים.

חשד לתקלה בחיישן החמצן? פנו למוסך בהקדם

אם גם אתם חושדים בבעיה בחיישן החמצן – מומלץ להגיע למוסך בהקדם. ההשלכות של פעולה לא תקינה של החיישן עלולות לגרום לנזק למנוע או לממיר הקטליטי (או לשניהם יחד) במידה והבעיה לא מטופלת. בהצלחה!

לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית בוואטספ, נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן