מסנן חלקיקים

ישנה תקלה במסנן החלקיקים?

 במוסך המפלט אנו מספקים שירות מקיף עבור מסנן חלקיקים (DPF) עבור כל סוגי הרכבים בעלי מנוע דיזל. אנו מעניקים שירות מקיף הכולל ניקוי יסודי של המסנן, כולל שטיפה וביצוע תהליך התחדשות ובדיקה כי המסנן נקי וחוזר לפעולה באופן מלא. השירות מתבצע על ידי צוות המיומן בניקוי DPF ומגיע עם אחריות ניתן עם אחריות מקיפה על העבודה.

מסנן חלקיקים – מה זה?

מסנן חלקיקים (DPF) שמכונה גם ממיר או לוכד חלקיקים, הינו רכיב אשר נמצא במערכת הפליטה (אגזוז) ברכבים המונעים באמצעות דיזל. המסנן הינו אמצעי יעיל מאוד אשר מפחית באופן משמעותי את כמות הפיח אשר מצטבר במערכת הפליטה במשך הזמן, מה שגורם לזיהום האוויר ופגיעה באיכות הסביבה.

כיצד זה עובד?

פעולת המסנן מתבצעת בעת הנסיעה, הוא לוכד ואוגר בתוכו את כל חלקיקי הפיח המזהמים אשר נוצרים באופן טבעי במסגרת תהליך הבעירה של המנוע. זמן מה לאחר שהחלקיקים הצטברו המסנן מבצע תהליך של ניקוי – הוא מתחמם ומגיע לטמפרטורות גבוהות של עד ל-600 מעלות וכך הוא למעשה ממיר את הפיח המזהם (98% מכלל הפיח המצטבר!) לאפר שאינו מזהם את הסביבה.

מבנה ומיקום

המסנן בנוי כמעין כוורת המכוסה מתכת והוא כולל תעלות פתוחות (בהן נכנסים גזי הפליטה) ותעלות סגורות. בתוך המסנן קיים חומר קרמי עמיד שבא במגע עם הגזים אשר נשרפו בתא השריפה. מיקום המסנן עשוי להשתנות בהתאם לסוג המסנן, חלק מתחברים לצנרת הפליטה או בחלק התחתון של הרכב לאורך האגזוז, וישנם מסננים אשר מגיעים כיחידה אחת יחד עם הממיר הקטליטי.

התקנת מסנן חלקיקים – מה אומר החוק?

כחלק מהתוכנית של המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום אוויר שנוצר ברכבי דיזל (זיהום שנמצא כמסרטן), אושרו תקנות אשר נכנסו לתוקף ב1.11.18 בהן נקבע כי כל רכב דיזל ישן יחוייב בהתקנת מסנן חלקיקים כתנאי לחידוש רישיון הרכב. ההגדרה של רכב ישן (שנמצא כמזהם ביותר) היא רכבי דיזל אשר נרשמו עד לשנת 2005 מסוג משאיות כבדות (מעל ל-12 טון ובדרגת רישיון N3) וכן כלי רכב גדולים אשר בהם יש מקום להסעת 8 נוסעים ומעלה בדרגות רישיון M2, M3 (כגון: מיניבוסים, מידיבוסים, אוטובסים).

מתי נצטרך להחליף את מסנן החלקיקים?

במקרים רבים טיפול של ניקוי המסנן יעשה את העבודה (וגם יחסוך לנו לא מעט כסף על החלפה), אך ישנם מקרים בהם ניקוי לא יעזור ונצטרך להחליף אותו, כמו למשל במקרים בהם לוכד החלקיקים עבר התחדשויות רבות (נפוץ יותר לאחר שהרכב גמע קילומטרים רבים) דרך מחשב ניהול המנוע או במקרה בו נעשה שימוש בשמן מנוע אשר אינו עומד בתקן והוא בעל אחוזי אפר גבוהים מהמותר שאינם נשרפים בתהליך החימום של המסנן.

סימפטומים לבעיה במסנן החלקיקים
(כאשר המסנן צובר לכלוך רב):

  • רכב נכנס למצב חירום – במצב כזה תתקבל התחושה שהרכב “לא סוחב” ותוגבל מהירות הנסיעה
  • תופיע נורת בדוק מנוע – נורה שמצביעה על בעיה כללית הקשורה גם למערכות המנוע, באמצעות סורק ממוחשב ניתן לקבל מידע אודות התקלה המדויקת ואם היא קשורה למסנן עצמו.

גורמים אפשריים לבעיה במסנן החלקיקים:

  1. דליפה במערכת ההזרקה.
  2. שימוש בדלק לא איכותי אשר נספג במסנן החלקיקים.
  3. שמן מנוע לא תקני עם אחוזי אפר גבוהים שאינם נשרפים בתהליך ההתחדשות של המסנן.
  4. ברכבים בעלי מגדש טורבו לא תקין אשר זורק שמן שעלול להכניסו אל תוך המסנן.
  5. דליפה מהמזרקים (אינג’קטור)
  6. שחיקה ובלאי לאורך זמן.

כך נשמור על המסנן ונאריך את חייו:

  1. המסנן מתאים לרכבים מאסיביים יותר אשר מבצעים נסיעות ארוכות ורצופות, בעת נסיעה ארוכה המסנן נכנס לפעולה ועובד טוב יותר. נסיעות קצרות או אי נסיעה לאורך זמן עלולים לפגוע בו.
  2. ביצוע החלפת שמנים בזמן (בהתאם להוראות היצרן) 
  3. להיות ערים לבעיות אשר עלולות להתרחש במסנן, במידה ונדלקה נורה יידועית המצביעה על תקלה במסנן, יש ללכת בהקדם למוסך על מנת לבצע ניקוי של המסנן כדי לא להחמיר את המצב.

אי טיפול נכון ובזמן במסנן החלקיקים עלול לגרום לא רק במסנן עצמו אלא בחלקים נוספים במערכת הפליטה וברכב: אם זה תקלות בחיישני הטמפרטורה, חמצן ולחץ, פיצוץ של מגדש הטורבו, סתימת מחזיר הגזים (EGR)  ולדליפה מהאינג’קטורים.

כיצד מתבצע ניקוי המסנן?

הניקוי מתבצע כאשר המנוע כבוי והמסנן נמצא תחת טמפרטורה נמוכה. כשהמסנן קר יש להחדיר את חומר הניקוי לתוכו באמצעות אקדח לחץ (ולהמתין כרבע שעה) ולשם כך יש להסיר את חיישן הטמפרטורה ולאחר מכן להתיז חומר שטיפה. אחרי פעולות הניקוי והשטיפה ניתן להחזיר את החיישן ולהתניע את המנוע ולהשאירו פועל למשך 20 דקות לשם התחממות המסנן וכתוצאה מהלחץ יופרדו חלקיקי הדיזל מדפנות המסנן. לאחר תהליך הניקוי יש לבצע תהליך התחדשות ידני דרך סורק תקלות לשם שריפת החלקיקים. עם סיום התהליך ניתן לבדוק את אחוז החלקיקים אשר נותרו במסנן ואם התהליך בוצע בהצלחה.

שאלות ותשובות

הניקוי יכול להגיע לאלפי שקלים, כשהעלות עשויה להשתנות בהתאם לסוג היצרן והדגם. במוסך המפלט תיהנו משירותי ניקוי מסנן חלקיקים לכל סוגי הרכבים במחיר אטרקטיבי במיוחד.

אי טיפול במסנן חלקיקים סתום / פגום עלולה להוביל למגוון בעיות במערכת ההפליטה, אם זה לסתימת שסתום גזי הפליטה (EGR), דליפה של המזרקים ברכב, יציאת עשן שחור מהאגזוז, פיצוץ מגדש הטורבו וכניסה למצב חירום במקרה של הצטברות גבוהה של לכלוך שיגביל את מהירות הרכב.

ניקוי המסנן הוא לרוב האופציה העדיפה – עלות הניקוי היא נמוכה יותר והתוצאות יעילות ומספקות. רק במקרים בהם הרכב גמע ק”מ רבים ועבר התחדשויות רבות או כאשר נגרם נזק פיזי למסנן יש להחליף את המסנן ולספוג את העלות הגבוהה.

המסנן אוגר חלקיקי פיח אשר נוצרים במסגרת תהליך הבעירה של המנוע ובמקרים בהם ישנה הצטברות גדולה של פיח והמסנן נסתם הוא עובר התחדשות אוטומטית, כלומר ניקוי של הפיח אך לעיתים הסתימה היא גדולה וההתחדשות האוטומטית אינה מספקת, ביצועי המנוע היורדים כתוצאה מכך עד שיתבצע ניקוי יסודי על ידי המוסך.

אי התקנה של מסנן חלקיקים ברכב כבד ישן תגרור קנס של 3,000 ש”ח לנהג יחיד ו-6,000 ש”ח לתאגיד. במקרה של תקלה חוזרת גובה הקנס יוכפל.

לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית בוואטספ, נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן