אחד החלקים החשובים במערכת הפליטה של הרכב, הנקרא בשמו המלא שסתום מחזיר גזי פליטה, או בקיצור שסתום EGR, אחראי למחזר גזי פליטה עבור צריכת המנוע כדי להגביר את יעילותו, להפחית את צריכת הדלק ולגרום לפליטה נמוכה יותר.
לכן, חשוב לדעת מה הוא עושה, מדוע הוא מתקלקל ואיך תוכלו לזהות זאת.
כיצד עובד שסתום EGR?
כמעט 80 אחוז מהאוויר שאנו נושמים הוא חנקן. עם זאת, כאשר הוא נחשף לטמפרטורות הגבוהות במיוחד בתא הבעירה, בתוספת 1370 מעלות צלזיוס, גז החנקן מגיב כימית ויוצר גזים מזיקים של חנקן או NOx, המועברים לאחר מכן דרך מערכת הפליטה לאטמוספרה.
כדי לסייע במזעור הפליטה, שסתום ה- EGR מאפשר לכמות מסוימת של גז פליטה להיכנס מחדש למערכת, ובכך לשנות את המרכיב הכימי של האוויר הנכנס למנוע. עם פחות חמצן, הטמפרטורה בתא הבעירה יורדת, כך שייצור הגזים הרעילים מופחת.
מדוע שסתומי EGR מתקלקלים?
שסתומי EGR פועלים בסביבה קיצונית ולכן לאורך זמן יחוו בלאי. עם זאת, הסיבה הגדולה ביותר לכישלון היא הצטברות של חלקיקי פחמן (פיח) מגזי הפליטה ב- EGR. עם הזמן זה יסתום צינורות, תעלות גז פליטה ובסופו של דבר את מנגנון הבוכנה של השסתום, כך שנוצר EGR סתום.
איך תזהו שסתום EGR לא תקין?
- נורית ‘בדוק מנוע’ דולקת: כמו ברוב רכיבי ניהול המנוע, בעיה בשסתום ה- EGR עלולה לעורר את נורית מנוע הסימון.
- בעיות בביצועי המנוע: אם ה-EGR לא תקין, יחס דלק/אוויר ברכב יופרע ויגרום לבעיות בביצועי המנוע כגון הספק מופחת, ותאוצה ירודה.
- פליטת NOx מוגברת: כאשר שסתום ה- EGR סתום, הטמפרטורות גבוהות וכתוצאה מכך בתא הבעירה יישאר הרבה דלק לא שרוף בפליטה, מה שמוביל לפליטת NOx מוגברת ולהפחתת יעילות הדלק.
- דפיקות מנוע: הטמפרטורות הגבוהות יותר ו- NOx עלולים לגרום גם לפיצוץ מוגבר או התנפצויות, הנשמעים כרעשי דפיקות במנוע.
כיצד מטפלים במחזיר גזים לא תקין?
אם ברכבך מופיעים כל אחד מהתסמינים שהוזכרו ואתה חושד שיש לך שסתום EGR פגום, מומלץ לבדוק את רכבך על ידי מכונאי מוסמך. בדיקת EGR נעשית בקלות על ידי ציוד אבחון נכון.