זיהום אוויר רכב דיזל

זיהום אוויר ברכב דיזל

ארגון הבריאות העולמי הגדיר בשנת 2012 את תחמוצות החנקן והחלקיקים הנשימתיים הנפלטים ממנוע דיזל כמסרטנים. בהתאם לכך, בשנת 2018 עודכנו בישראל תקנות זיהום האוויר לרכבי דיזל. לפיהן מוגדרות גם תקנות זיהום האוויר ברישיון הרכב, וקובעות ארבעה סוגים: רכב נקי, רגיל, מופחת זיהום ומזהם. ברמת העיקרון, ההגדרות מיועדות לרכבי דיזל משנת ייצור 2007 ומטה, אבל גם רכבי הדיזל החדשים נדרשים לעמוד בערכי הסף המותרים לפליטת זיהום אוויר.

מהו רכב מזהם?

רכב מזהם הוא רכב בעל מנוע דיזל שיוצר לפני שנת 2007 לפי החלוקה הבאה:

  • רכב פרטי- שיוצר לפני שנת 2004
  • רכב מסחרי  עד 3.5 טונות- עד שנת 2007
  • רכב מסחרי מעל 3.5 טונות- שיוצר לפני שנת 2005
  • רכב הסעות מעל 9 נוסעים- עד שנת 2005

על כל כלי רכב שהוגדר ברישיון כי הוא מזהם לשאת תו זיהוי על השמשה הקדמית.

לבדיקה אם הרכב שברשותך מזהם >>

כיצד מתבצעות בדיקות לגילוי רכב מזהם שאינו עומד בתקנות?

מכוני הרישוי מבצעים בדיקות זיהום אוויר לכל כלי הרכב בטסט השנתי, במסגרתן נבדק אם הרכב עומד בתקנות זיהום האוויר או פולט יותר זיהום מהמותר. רכב שנתגלה בבדיקה השנתית כי הוא פולט יותר זיהום אוויר מהמותר – לא רשאי לעלות על הכביש עד לתיקון החריגה ורישיונו לא מחודש. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה מפעיל ברחבי הארץ ניידות בדיקה בצד הדרך, שביכולתן לעצור רכב לבדיקה במהלך נסיעה ואפילו לחלק קנסות על אי עמידה בתקנות זיהום האוויר.

קנסות על רכב מזהם

ביוני 2020 אושר צו קנסות חדש על רכבים מזהמים הקובע כי:

על רכב מזהם שנתפס לא מדבקת “רכב מזהם” יוטל קנס של 500 ש”ח בפעם הראשונה ו-1,000 ש”ח על תקלה חוזרת, כאשר על רכבי חברה / תאגיד הקנס יוכפל.

רכבים שבעת הייצור שלהם הותקן בהם מסנן חלקיקים ונתפסו ללא המסנן יקבלו קנס של של 3,000 ש”ח וכפול על עבירה חוזרת. ברכבי חברה / תאגיד הקנס יהיה כפול.

איך מטפלים ברכב דיזל מזהם?

כן, ואפילו די בקלות. כדי להסיר את ההגדרה של רכב מזהם מרישיון יש להתקין בו מסנן חלקיקים. רכב מזהם שהותקן בו מסנן חלקיקים יוגדר ברישיון הרכב כמופחת זיהום, ולא יאלץ לשאת תו זיהוי. מחירי התקנת מסנן חלקיקים יכולים להגיע ליותר מ-30,000 ש״ח, אבל על מנת לעודד את בעלי כלי הרכב המזהים להתקין מסנן חלקיקים ולעמוד בתקנות זיהום האוויר, המדינה מסבסדת חלק מהעלות, כך שהתקנה של מסנן חלקיקים ברכב פרטי תעלה כ-6000 ש״ח.

רכב דיזל שנכשל בבדיקת זיהום אוויר

במידה והרכב נכשל בבדיקת זיהום אוויר בטסט יש לבצע דיאגנוסטיקה כדי לאתר את מקור הבעיה ואם היא קשורה לבעיה בתפקוד המנוע ומערכת הזרקת הדלק או למערכת הפליטה ואם כן לאיזה חלק במערכת, אם מדובר בתקלה של חיישנים, ממיר קטליטי או מסנן חלקיקים. במידה ומדובר במסנן סתום הפתרון היעיל והמשתלם יהיה ניקוי, במקרים של חיישן חמצן או ממיר תקול הפתרון האידיאלי והנכון הוא החלפה.

לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית בוואטספ, נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן